Nu när våren nalkas är det bra att veta:

Vårblommor är inte bara vackra, många av dem är utsökta!
Blommor är mat! Inte bara för bin utan också för människor. Medan vi tenderar att bara fokusera på deras estetiska och aromatiska utseende, har vi glömt bort att många av dem är förvånansvärt smakrika, för att inte tala om medicinska.
De har använts i ett brett utbud av kök runt om i världen i tusentals år.
Forntida romare och greker garnerade sina rätter med rosenblad, indianer tuggade echinaceablommor i svettlokceremonier, krysantemum användes i ceremoniella drycker och matlagning i forntida Kina, medan lotusblommor har spelat en viktig roll i indisk mat sedan urminnes tider.
1. Rosor
Forntida greker, romare och perser tillagade alla med rosor. Idag används deras kronblad ofta i desserter, sallader, drycker, sylt och smör. De kan kanderas och läggas i mussli, eller göras till en enkel sirap och användas för att smaka på nästan vad som helst. De är bra för att lägga in i honung och vinäger.
Alla 150 sorter är ätbara, men de mörkare färgerna tenderar att vara sötare.
2. Violer
Violetta kronblad kan och bör användas på nästan samma sätt som rosenblad kan. Deras kronblad är söta och deras löv smakar som spenat, med två gånger A-vitaminet av spenat och två gånger vitamin C av apelsiner.
3. Lavendel
Lavendel är bra inte bara för aromaterapi utan för smaklök. Det är bra i bakverk, glass, örtteer och cocktails. Lavendel parar särskilt bra med choklad, bär, citrus och salta örter.
4. Ringblommor (ringblomma)
Det är viktigt att först notera att endast ringblomma ringblommor är ätliga, inte blommor av Tagetes ringblommor. De lägger till en pepprig pop till pasta, bröd, sallader och iste.
5. penséer
Vissa sorter penséer har en salladliknande, mild söt smak och andra en mer vintergrön smak, vilket gör dem perfekta för salta rätter och desserter.
6. Dagliljor
Dagliljor används i alla typer av asiatiska rätter. Knopparna och blommorna smakar som sparris. De smakar bra i soppor och stekpannor och kan till och med göras till fyllda friteringar .
7. Nasturtiums
Dessa ljusa orange och gula blommor har en lite kryddig, pepparaktig smak som liknar vattenkrasse. De passar bra på sallader eller som inlagda snacks.
8. Hibiskus
De syrliga blommorna av tropiska hibiskusblommor används oftast för att göra ett mörkt rosa te, gjort ännu mer utsökt med tårta och lime.
9. Maskros
Vi hör mer och mer om hälsofördelarna med alla delar av denna super-mat "ogräs" rötter och löv. Blommorna är också goda och näringsrika. Maskrosblomma vin användes av kelterna som matsmältningsmedel. Blommorna är färgglada toppars till sallader, särskilt maskros gröna sallader. De kan också stekas, göras till friteringar eller användas i desserter.
10. Fläderblommor
Fläderbärblommor har en ljus, honungsliknande arom och smak. De används ofta för att smaka vitt vin, champagne, saft, iste och andra sommarliga drycker. Konstigt som det kan verka är dessa blommor också stekta och gjorda till friteringar.
11. Lila
Om du någonsin har haft den berusande doften av lila kan du föreställa dig hur söt de smakar. De är fantastiska i söta godisar, sommarliga drycker, fryst yoghurt och varmt te.
Alla blommor är inte ätbara i sin art-släkt, och vissa är ganska giftiga (som maskrosor), så var noga med att identifiera och undersöka innan du smakar, så den är äkta!

Studie: Ju fler träd vi är omgivna av, desto lägre är våra stressnivåer.

Fodring av stadsgator med träd minskar fysiologiska stressymptom hos människor. Ju tjockare träskyddet är, desto lägre är stressnivåerna.
Vi vet alla att en vandring i naturen kan hjälpa till att sänka det galna tempot i det moderna livet och föra oss tillbaka till ögonblicket, men en nyligen genomförd studie berättar hur många träd som behövs för att hålla oss lugna.
Forskare satte människor i stressiga situationer och visade dem sedan 3D-videor av olika ”stadsbilder”, alla med olika densitet av träskydd.
Ju tjockare trädöverdrag, desto lägre sjönk försökspersonernas stressnivåer.

Forskarna från University of Illinois och University of Hong Kong utsatte 160 deltagare för olika stressiga scenarier, inklusive att de förberedde sig för att hålla ett tal eller utföra ett matteprov framför domare och kameror.
När deltagarna var helt stressade såg de en av tio sex minuters videor av stadsgator som endast förändrades i mängden trädäckning, från 0 till 70 procent.
Intressant nog...
Vad de fann var ju högre trädens densitet, desto lägre stressnivåer rapporterade försökspersonerna. Omvänt, ju lägre densitet träd har, desto mindre hjälpsam var videon att hjälpa motivet att återhämta sig från stress.

Medan denna studie, är publicerad i Environment and Behavior , baserades på självrapporterade frågeformulär , mätte en tidigare 2016-studie, publicerad i International Journal of Environmental Research and Public Health , minskade fysiologiska stressmarkörer hos ämnen som helt enkelt tittade på naturbilder.”Resultaten tyder på att det kanske inte är en dålig idé att hålla några ögonblicksbilder av grönska runt ditt skrivbord. När deltagarna såg de naturliga bilderna i experimentet sänkte deras stressnivåer tack vare aktiveringen av deras parasympatiska nervsystem - som styr vissa vilande funktioner, ” rapporterar Science Alert .


Medan det sympatiska nervsystemet reglerar kamp-eller-fly-svaret - ökad hjärtfrekvens, hjärtinfarkt och svettproduktion - orsakar det parasympatiska systemet långsammare hjärta, ökad hjärtfrekvensvariation, stimulering av salivkörtlar och andra svar som inducerar avkoppling och hjälp att kompensera för perioder med hög stress.
"Höga nivåer av parasympatisk aktivitet har associerats med många fördelar, inklusive mer adaptiva känsloregleringsstrategier och minskad risk för hjärt-kärlsjukdom", skriver forskarna.

Historiens sensmoral? Tillbringa så mycket tid du kan i närvaro av träd. Skogen är vår naturliga livsmiljö.